Robert Chylík

Obraz školního roku ve světle kronik českých měšťanských škol v letech 1918 - 1945 (na příkladu Českých Budějovic a Rudolfova).

Diplomová práce se pokouší přispět k poznání problematiky českých měšťanských škol v Českých Budějovicích a na Rudolfově v letech 1918 - 1945. Vedle úvodu a závěru je rozdělena do pěti kapitol. Je zároveň příspěvkem k dějinám školství v Československu (1. kapitola) a v Č. Budějovicích (2. kapitola), zabývá se i místem měšťanských škol v systému školství (3. kapitola) ve stejném období.

Na reprezentativním vzorku tří vybraných škol se snaží (re)konstruovat obraz školního roku, jak se prezentuje ve školních kronikách (4. a 5. kapitola). Zabývá se zejména obrazem žáků, učitelů, výuky a smrti. Dále si všímá školních slavností a významných výročí, provozu a fungování těchto škol a dalších školních aktivit (filmová představení, rozhlasové relace, výstavy, výlety, divadelní představení atd.).

Ukazuje, jak škola spoluvytváří a konstruuje sociální paměť u svých žáků v různých politických režimech a co je obsahem této sociální paměti.

Práce vznikla na základě studia odborné literatury, dobového regionálního tisku a archivních pramenů, které jsou uloženy ve Státním okresním archivu v Českých Budějovicích.

 

Picture of a school year in the light of Czech citizen schools' chronicles between 1918 and 1945 (based on the examples of České Budějovice and Rudolfov). Thesis, Institute of History of the Faculty of Philosophy, University of South Bohemia, České Budějovice 2006, 100 p., 5 p. of appendices.

The thesis brings a contribution to understanding the issues of Czech citizen schools in České Budějovice and Rudolfov between 1918 and 1945. Apart from the preface and conclusion, the thesis is divided into five chapters. It deals with the history of education system in Czechoslovakia (1st chapter) and in České Budějovice (2nd) also focusing on the position of citizen schools within the education system in the same period (3rd chapter).

Using a representative sample of three selected schools it strives to (re-)construct the picture of a school year as presented in school chronicles (4th and 5th chapter). The primary emphasis is put on the "picture" of pupils, teachers, teaching process and death. A further look is taken at school festivities and significant anniversaries, operation and functioning of these schools and at other school activities (cinema-going, radio shows, exhibitions, trips, theatre performances etc.).

The thesis shows how school contributes to creating and construction of its pupils' social memory within various political systems and what the contents of such social memory are.

The thesis was written based on studies of special literature, local regional press and archive resources deposited in the State District Archive in České Budějovice.

 

Formátovat stránku pro tisk

Zpět na začátek

design by H A L A M A
webmaster Jan Pokorný