Monika Grünová

České vyšší dívčí školství na jihu Čech v letech 1850-1914 (Čtyři příspěvky k jeho poznání)

Diplomová práce sleduje předpoklady vzniku vyšších dívčích škol a jejich proměny v návaznosti na měnící se společenské požadavky v období let 1850-1914. Snaží se analyzovat vytyčené cíle jednotlivých škol v poskytovaném vzdělání a konfrontovat je s požadavky společnosti v jednotlivých etapách druhé poloviny 19. století a na počátku století následujícího. Výběr jihočeských škol je zcela záměrný, neboť každá škola je svým způsobem unikátní, a přesto dobou svého vzniku naprosto typická. Jde o Vyšší dívčí školu v Písku, Českou dívčí pokračovací školu spolku Ludmila v Českých Budějovicích a Dívčí lyceum spolku Ludmila v Českých Budějovicích.

Práce vznikla na základě studia odborné literatury a pramenů uložených v SOkA Písek, v SOkA České Budějovice, v Pedagogickém muzeu Jana Amose Komenského v Praze, ve Státní vědecké knihovně v Českých Budějovicích, v Jihočeském muzeu v Českých Budějovicích, v Prácheňském muzeu v Písku a v tamější knihovně. Po nezbytném vymezení tématu, zaměření práce a kritickém zhodnocení pramenů a literatury následuje kapitola věnovaná vývoji školství v českých zemích, historii dívčího školství a změnám požadavků společnosti na dívky, které osvětlují nutnost vzniku nových typů škol. Třetí kapitola je věnována kulturnímu životu v Písku a písecké vyšší dívčí škole od jejího založení až po zánik. Čtvrtá kapitola je rozčleněna do několika podkapitol, které mapují společenský život v Českých Budějovicích od poloviny devatenáctého století, budějovické školství a především se věnuje dvěma českobudějovickým dívčím školám. Následující dvě kapitoly završují celkový obraz vyššího dívčího školství krátkým pohledem na učebnice používané na dívčích školách a na dívčí zábavně-vzdělávací četbu na jihu Čech. Po nezbytném závěru následuje seznam použitých pramenů a literatury a část přílohová.

 

Czech high girl´s educational system on the South of Bohemia in the years 1850-1914 (four reports for its understanding)

The graduation thesis, the College of Education at the University of South of Bohemia, Ceske Budejovice 2006, 126 sides, 27 enclosures. The thesis pursues background of high girl´s schools and their transformations together with changing social requierements in the years 1850-1914. It tryes to analyze setting targets of schools in coming education and tryes to take control of the targets together with social requirements in several periods of the second half of 19 century and at the begining of next century. A choice of schools of South of Bohemia is quite wilful, because each of school is unique, despite time of their begining, schools are absolutely typical. It was chosen the High girl´s school in Pisek, the Czech girl´s continuation school of Ludmila´s association in Ceske Budejovice and the Girl´s seminary of Ludmila´s association in Ceske Budejovice.

The thesis was caused by study of specialized publication which areon deposit in the Record Office in Pisek and Ceske Budejovice, in the Museum of J. A. Komensky in Prague, in the National Science Library in Ceske Budejovice, in the Museum of South of Bohemia in Ceske Budejovice, in the Museum of Prachen in Pisek and town library in the same place. After definition of topic, intent of thesis and critical source analysis and literature it succeeds a chapter abouth educational system development in Czech countries, history of girl´s education and changes of social requirements to girls. The changes of social requirements to girls bringing out necessity of formation new types of schools. The third chapter is abouth cultural life in town Pisek and high girl´s school in Pisek from its foundations to its abolishment. The fourth chapter is divide into a few of small chapters which map over social life in Ceske Budejovice from half of 19 century, education in Ceske Budejovice and above all girl´s school in Ceske Budejovice. Next two chapters round off total view of high girl´s education with short look on schoolbooks which were used at girl´s schools. After an epilogue follows a list of used sources, literature and a part of enclosure.

 

Formátovat stránku pro tisk

Zpět na začátek

design by H A L A M A
webmaster Jan Pokorný