Marcela Jakšičová
Jazyková a kulturní složka ve výuce latiny
Ve své diplomové práci jsem se věnovala především jazykové složce při výuce latiny. V naprosté většině literárních děl a textů je kladen důraz na obsahovou stránku a stylistická výstavba textů ustupuje do pozadí, čímž pochopitelně trpí také poetika. Ve své práci jsem se snažila zohlednit právě tento pohled. Zabývala jsem se topikou, se zaměřením na locus amoenus a na to, jak přispívá k sémantice básně. Hlavní těžiště mé práce je věnováno adjektivním epitetům, tomu, jak přispívají k sémantice básně, jakou mají nosnost pro rozvinutí tématu nebo na to, zda slouží k sémantickým efektům jako je plastičnost, obrazovost, emocionalita a pod. Soustavný základ a nové podněty ke studiu právě těchto otázek položil švýcarský romanista Erst Robert Curtius ve svém díle Europäische Literatur und lateinische Mittelalter. Z jeho závěrů jsem vycházela a také jsem navázala na řadu cenných příspěvků našich badatelů k poetice. Práce není pochopitelně vyčerpávající, ale může dobře posloužit především učitelům při zohlednění této stránky literárních textů.