Jitka Rauchová

Jiří Frejka jako spolutvůrce kulturní atmosféry předválečné a poválečné Prahy

Diplomová práce Jiří Frejka jako spolutvůrce kulturní atmosféry předválečné a poválečné Prahy se snaží o poznání osobnosti Jiřího Frejky a jejího opětného zařazení do kulturního a společenského kontextu Prahy první poloviny dvacátého století. Jako tvůrce osobité režijní poetiky přispěl Jiří Frejka nebývalou měrou k vývoji českého divadelnictví, ale neméně významné jsou i jeho teoretické práce, kterými pomáhal formulovat nové směřování českého divadla zejména v poválečném dvouletí.

Práce je rozdělena do šesti kapitol, které postihují především hlavní životní etapy Jiřího Frejky. První kapitola pojednává o rodině a studijních letech, kdy se formoval Frejkův vztah k divadlu a umění vůbec. Předmětem druhé kapitoly jsou pak zejména jeho divadelní výboje dvacátých let, souznící s programem české avantgardy. Třetí kapitola pojednává o Frejkově působení v Národním divadle ve třicátých letech, kdy se vyvinula jeho osobitá poetika lyrického divadla. Osudům kultury v období nacistické okupace, s důrazem na bohatou kulturní činnost Jiřího Frejky, se pak věnuje kapitola čtvrtá. Pátá kapitola se zabývá poválečným vývojem českého divadelnictví, které bylo poznamenáno především změněnou politickou situací. Tématem poslední kapitoly je pak bilance Frejkových teoretických postulátů a praktické režijní činnosti.

 

 

 

 

 

 

Formátovat stránku pro tisk

Zpět na začátek

design by H A L A M A
webmaster Jan Pokorný