Peter Sokol
Úloha družstev při zakládání svépomocných místních drah v Čechách
Výstavbě místních drah v Čechách je na regionální úrovni věnována poměrně velká pozornost. Zejména nyní, na přelomu století, si velké množství "lokálek" připomíná sté výročí zahájení provozu. Oslavy často doprovází vydání brožurky o historii dané železnice. Co však místní dráhy postrádají, je jejich zpracování v poněkud širším měřítku. Až na několik drobných výjimek se zatím nepropracovaly na stránky současné odborné literatury.
Předkládaná práce se zabývá jednou z kapitol historie místních železnic, nazývanou období svépomocných drah. Na jejím začátku byl zemský zákon o zvelebení železnictví nižšího řádu vydaný v roce 1892 a ukončila ji až první světová válka. Podle uvedeného zákona mohla země garantovat projektované místní dráze stavební náklady až do výše 75 %. Podmínkou bylo, aby místní zájemci zajistili buď sami, nebo ve spolupráci se státem zbývající část. Obdobnou garanci poskytoval v této době i stát, ale až do roku 1910 musel být každý případ zajištěn zvláštním zákonem.
Období svépomocných drah přineslo množství projektů, z nichž jen některé byly posléze uskutečněny. Jednotlivé kapitoly této diplomové práce objasňují, proč byl zájem o železnici tak velký a rekonstruují cestu k realizaci zamýšlených plánů včetně problémů, na které mohli uchazeči o koncesi narazit.