Zbyšek Stodůlka
Politika katolicko-konzervativního tábora v Čechách 1869-1874
Konec šedesátých let vedl v habsburské monarchii k polarizaci společnosti v důsledku změn způsobených liberálními vládami. Politika směřující k oddělení církve od státu měla za následek vznik rakouské verze "kulturního boje". V Tyrolsku, Vorarlbersku, Štýrsku, Horním a Dolním Rakousku dochází ke spojení konzervativní šlechty, duchovenstva a inteligence v katolicko-konzervativní hnutí. Realizuje se formou zakládání politických spolků a rozsáhlou tiskovou produkcí, mající za cíl politicky socializovat tradičně smýšlející venkovské obyvatelstvo.
Tato diplomová práce se zabývá vznikem tohoto hnutí v Čechách od založení Katolické besedy v Praze v lednu 1869. Politickým křídlem katolicko-konzervativního tábora se stala Katolicko-politická jednota pro Království české, založená na podzim 1871. Naplňovala zásady tzv. Velikonočního programu, na kterém se ujednotili zástupci obou národností v dubnu téhož roku. Akcentoval především jednotu říše, národnostní smír, ochranu práv církve a sociální otázku. Činnost jednoty se soustředila především do německy mluvících oblastí Čech. Nejvýznamnějšími představiteli byli hrabě Lev Thun-Hohenstein (1811-1888) a hrabě Karel Schönborn (1840-1908). Zejména jejich zásluhou se jednotlivé katolicko-konzervativní tábory Předlitavska sloučily v říjnu 1872 v Rakouskou stranu práva. Po volbách na podzim 1873 se však jednotná federalistická platforma rozpadá.
Policy of the catholic-conservative camp in Bohemia 1869-1874
The end of the eighteen sixties led in Hapsburg monarchy to the polarization of society due to changes caused by liberal governments. The policy tending to division of Church and state resulted in the Austrian version of "Kulturkampf". In Tirol, Vorarlberg, Steiermark, Ober - and Niederösterreich emerged alliances of conservative aristocracy, clergy and intelligentsia in catholic-conservative movement. The activity was based on founding of political clubs and extensive press production, trying to politically socialize the traditionally thinking rural population.
This thesis concerns with genesis of this movement in Bohemia since foundation of Katolická beseda (Catholic club) in Prague in January 1869. Katolicko-politická jednota pro Království české (Catholic-political league for the Czech Kingdom), founded during autumn 1871, became the political wing of the catholic-conservative camp. The league embodied the principles, represented by so-called Easter platform, accepted by both nationalities in April that year. The unity of empire, a national compromise, protection of the rights of Church and social questions were emphasized. The activity focused mainly in German speaking parts of Bohemia. The most important representatives were Count Lev (Leo) Thun-Hohenstein (1811-1888) and Count Karel Schönborn (1840-1908). Primarily they stayed after the unification of separated catholic-conservative political camps of Zisleithanien into the Austrian rights party (Österreichische Rechtspartei) in October 1872. However, this unified conservative federal platform split after the elections in autumn 1873.