Didaktika I
FDIZ1 | 2/0 Zp | 2 kr. | 3. ročník | LS | ||||
ŠDIZ1 | 2/0 Zp | 2 kr. | 3. ročník | LS |
Verze AR 2008-2009
- Vyučující:
- doc. PhDr. Jitka Radimská, Dr.
Obsah předmětu:
Předmět je společný pro studenty oboru Učitelství pro 2. stupeň ZŠ - francouzský a španělský jazyk. Proto
je pojat jako obecný úvod do didaktiky cizích jazyků. Seznamuje studenty s historií a metodami výuky cizích jazyků,
obecnými principy stanovování cílů a s nimi souvisejícím výběrem aktivit i hodnocení, dále s psychologickými
a lingvistickými aspekty cizojazyčného vyučování, s problematikou autonomie žáka, rozvoje řečových dovedností atp.
Navazující předměty oborových didaktiky jsou děleny podle oborů a přihlížejí ke specifikům daných jazyků v jednotlivých
jazykových kompetencích.
Požadavky a hodnocení:
Předmět je ukončen zápočtem. Zápočet bude udělen za aktivní účast na výuce, tj. soustavnou přípravu, která bude
průběžně kontrolována a využívána během přednášek. Níže uvedená témata jsou součástí souborné zkoušky v navazujících
předmětech FDIZ2 a ŠDIZ2.
Témata:
- Výuka cizích jazyků včera a dnes. A co na to Komenský?
- Jedna zkratka za druhou ... Kde zůstala terminologie?
- Oč tu vlastně jde? Koncept nebo koncepce, strategie nebo akční plán, projekt nebo propedeutika?
- Učit jazyku nebo o jazyce?
- Učebnice nebo metoda?
- Kdo s kým o čem, ale hlavně proč? (RVP a cizojazyčná výuka).
- Kompetence a cíl výuky, je to totéž?
- Jde to bez plánu a bez přípravy na hodinu?
- Učitel a jeho žáci, žáci a jejich učitel.
- Motivovat? Ale koho, jak a k čemu? Cui bono?
- Kdo hodnotí koho?
- Za katedrou, před katedrou nikdo nesmí stát, nebo nebudu hrát... (Typologie aktivit v souvislosti s rozvíjením jednotlivých řečových dovedností).
Doporučená literatura:
časopisy: Cizí jazyky, Moderní vyučování, Pedagogika, Pedagogická revue, Speciální pedagogika, Lingua Viva, Le Francais dans le monde, Frecuancia, Cuadernos Cervantes
Evopské jazykové portfolio.
Beneš, E. 1970. Metodika cizích jazyků. Praha: SPN.
Hendrich J. a kol. 1988. Didaktika cizích jazyků. Praha.
Choděra, Ries. 1999. Výuka cizích jazyků na prahu nového tisícletí. Ostrava: Ostravská univerzita.
Choděra, Radomír: Předmět a objekt pedagogiky (na příkladu didaktiky cizích jazyků). Subject and object of pedagogy (on the
example of foreign language didactics). Pedagogická orientace, 2003, č. 4, s. 83-88. Lit. 26.
Little, D. & R. Perclová. 2001. Evropské jazykové portfolio. Příručka pro učitele a školitele. Praha: MŠMT.
Petty, G. 2002. Moderní Vyučování. Praha: Portál.
L. Ries, E. Kollárová (eds.) ; M. Hanzlíková ... [et al.] 2004: Svět cizích jazyků dnes : inovační trendy v cizojazyčné
výuce. Bratislava : Didaktis
Společný evropský referenční rámec. 2002. Olomouc: Univerzita Palackého