Didaktika II

FDIZ2   0/2 ZK   3 kr.   4. ročník   ZS

Verze AR 2008-2009

Výuka probíhá ve francouzštině.

Vyučující:
doc. PhDr. Jitka Radimská, Dr.

Obsah předmětu:
Předmět je určen studentům oboru Francouzský jazyk - učitelství pro 2. stupeň ZŠ. Navazuje na předmět FDIZ1 a přihlíží ke specifikům francouzského jazyka v jednotlivých jazykových kompetencích a k francouzským koncepcím vyučování FLE. Seminář bude zaměřen na nácvik prezentace, procvičování i zkoušení nových jevů v oblasti slovní zásoby, výslovnosti, gramatických jevů a reálií a na metody rozvoje dovedností v těchto oblastech. Poskytne prostor k nácviku řešení konkrétních problémů, se kterými se studenti setkali během pedagogické praxe. Výuka bude probíhat ve francouzštině.

 

Tematický plán:

  1. Questions de politiques linguistiques éducatives : les langues enseignées dans l'enseignement fondamental en Belgique francophone. (Prof. Michel Berré, Université de Mons-Hainaut)
  2. "Mon premier dossier pédagogique" - zadání samostatného písemného výstupu, který bude požadován práce u zkoušky v závěru semestru
  3. Les méthodes de langue: approche historique
  4. Les simulations globales, les jeux de rôle : principes, fonctionnement, effets
  5. La chanson en classe de langue
  6. L´utilisation des documents authentiques
  7. Les compétences et stratégies de lecture
  8. Les compétences de communication
  9. Les compétences et stratégies d´écoute
  10. Le lexique - l´apprentissage du vocabulaire dans le processus de l´acquisition de toutes les autres compétences
  11. La grammaire dans les matériaux d´enseignement
  12. La littérature en classe de langue
  13. La créativité et les jeux en classe de langue
  14. L´évaluation

Požadavky a hodnocení:
Předmět je ukončen ústní zkouškou. Student zodpoví jednu teoretickou otázku, druhá otázka bude souviset s písemným výstupem "Mon premier dossier pédagogique", který zpracuje během LS a předloží examinátorce 1 týden před datem konání ústní zkoušky.

Okruhy témat ke zkoušce:

  1. Historie výuky cizích jazyků: metody a osobnosti.
  2. Současné metody a koncepty výuky. Rámcové vzdělávancí programy.
  3. Psychologické aspekty učení se cizím jazykům. Využití psychologické diagnostiky ve výuce cizího jazyka.
  4. Motivace. Propedeutika. Pozitivní a negativní transfer.
  5. Autonomie žáka a role učitele. Sebereflexe a sebehodnocení.
  6. Didaktické materiály: učebnice, klasické a moderní didaktické pomůcky.
  7. Role mateřského jazyka při výuce cizího jazyka.
  8. Individuální, skupinová a projektová práce v hodinách cizího jazyka.
  9. Globální simulace a simulační hry
  10. Didaktická jednotka a její plánování.
  11. Výuka lexika.
  12. Výuka gramatiky, včetně výslovnosti.
  13. Kompetence žáka a kompetence uživatele cizího jazyka.
  14. Čtení a porozumění textu, četba.
  15. Poslech s porozuměním.
  16. Ústní projev.
  17. Písemný projev.
  18. Ústní interakce a komunikační strategie.
  19. Evaulace a hodnocení. Příčiny a typy chyb, opravování.
  20. Sebehodnocení.

 

Povinná studijní literatura:
HRUŠKA, J. (1926), Metodologie jazyka francouzského, Česká grafická unie, Praha.
BENEŠ, E. (1970), Metodika cizích jazyků, SPN, Praha.
HANSE, P. (1997), Didactique du FLE, Pedagogická fakulta, České Budějovice.
HENDRICH J. a kol. (1988). Didaktika cizích jazyků, SNP, Praha.
KYLOUŠKOVÁ, H. (2007), Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků, MU, Brno.

Doporučená literatura:
CUQ, J.-P. - GRUCA, I. (2002), Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Presse universitaire de Grenoble.
FISHER, R. (1995), Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha.
GALLISON, R. (1993), Des mots pour communiquer, CLE International, Paris.
CHODĚRA, R. - RIES, L. (1999). Výuka cizích jazyků na prahu nového tisíciletí, Ostravská univerzita, Ostrava.
LITTLE, D. - R. PERCLOVÁ (2001), Evropské jazykové portfolio. Příručka pro učitele a školitele, MŠMT, Praha.
MOIRAND, S. (1982), Enseigner à communiquer en langue étrangère, Hachette, Paris.
MONNERIE, A. (1987), Le Français au présent, Larousse, Paris.
SLAVÍK, J. (1999), Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody pro praxi. Portál, Praha.
VIGNER, G. (1995), Présentation et organisation des activités dans les méthodes, le FdM, coll. Recherches et applications, janvier, Paris.
VYGOTSKIJ, L.S. (2000), Psychologie myšlení a řeči, Portál, Praha.

Časopisy: Cizí jazyky, Le Français dans le monde, Lingua viva aj.

 

Formátovat stránku pro tisk

Zpět na začátek

design by H A L A M A
webmaster Jan Pokorný