Didaktika II
FDIZ2 | 0/2 ZK | 3 kr. | 4. ročník | ZS |
Verze AR 2008-2009
Výuka probíhá ve francouzštině.
- Vyučující:
- doc. PhDr. Jitka Radimská, Dr.
Obsah předmětu:
Předmět je určen studentům oboru Francouzský jazyk - učitelství pro 2. stupeň ZŠ. Navazuje na předmět FDIZ1 a přihlíží
ke specifikům francouzského jazyka v jednotlivých jazykových kompetencích a k francouzským koncepcím vyučování
FLE. Seminář bude zaměřen na nácvik prezentace, procvičování i zkoušení nových jevů v oblasti slovní zásoby,
výslovnosti, gramatických jevů a reálií a na metody rozvoje dovedností v těchto oblastech. Poskytne prostor
k nácviku řešení konkrétních problémů, se kterými se studenti setkali během pedagogické praxe.
Výuka bude probíhat ve francouzštině.
Tematický plán:
- Questions de politiques linguistiques éducatives : les langues enseignées dans l'enseignement fondamental en Belgique francophone. (Prof. Michel Berré, Université de Mons-Hainaut)
- "Mon premier dossier pédagogique" - zadání samostatného písemného výstupu, který bude požadován práce u zkoušky v závěru semestru
- Les méthodes de langue: approche historique
- Les simulations globales, les jeux de rôle : principes, fonctionnement, effets
- La chanson en classe de langue
- L´utilisation des documents authentiques
- Les compétences et stratégies de lecture
- Les compétences de communication
- Les compétences et stratégies d´écoute
- Le lexique - l´apprentissage du vocabulaire dans le processus de l´acquisition de toutes les autres compétences
- La grammaire dans les matériaux d´enseignement
- La littérature en classe de langue
- La créativité et les jeux en classe de langue
- L´évaluation
Požadavky a hodnocení:
Předmět je ukončen ústní zkouškou. Student zodpoví jednu teoretickou otázku, druhá otázka bude souviset s písemným
výstupem "Mon premier dossier pédagogique", který zpracuje během LS a předloží
examinátorce 1 týden před datem konání ústní zkoušky.
Okruhy témat ke zkoušce:
- Historie výuky cizích jazyků: metody a osobnosti.
- Současné metody a koncepty výuky. Rámcové vzdělávancí programy.
- Psychologické aspekty učení se cizím jazykům. Využití psychologické diagnostiky ve výuce cizího jazyka.
- Motivace. Propedeutika. Pozitivní a negativní transfer.
- Autonomie žáka a role učitele. Sebereflexe a sebehodnocení.
- Didaktické materiály: učebnice, klasické a moderní didaktické pomůcky.
- Role mateřského jazyka při výuce cizího jazyka.
- Individuální, skupinová a projektová práce v hodinách cizího jazyka.
- Globální simulace a simulační hry
- Didaktická jednotka a její plánování.
- Výuka lexika.
- Výuka gramatiky, včetně výslovnosti.
- Kompetence žáka a kompetence uživatele cizího jazyka.
- Čtení a porozumění textu, četba.
- Poslech s porozuměním.
- Ústní projev.
- Písemný projev.
- Ústní interakce a komunikační strategie.
- Evaulace a hodnocení. Příčiny a typy chyb, opravování.
- Sebehodnocení.
Povinná studijní literatura:
HRUŠKA, J. (1926), Metodologie jazyka francouzského, Česká grafická unie, Praha.
BENEŠ, E. (1970), Metodika cizích jazyků, SPN, Praha.
HANSE, P. (1997), Didactique du FLE, Pedagogická fakulta, České Budějovice.
HENDRICH J. a kol. (1988). Didaktika cizích jazyků, SNP, Praha.
KYLOUŠKOVÁ, H. (2007), Jak využít literární text ve výuce cizích jazyků, MU, Brno.
Doporučená literatura:
CUQ, J.-P. - GRUCA, I. (2002), Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Presse universitaire de Grenoble.
FISHER, R. (1995), Učíme děti myslet a učit se, Portál, Praha.
GALLISON, R. (1993), Des mots pour communiquer, CLE International, Paris.
CHODĚRA, R. - RIES, L. (1999). Výuka cizích jazyků na prahu nového tisíciletí, Ostravská univerzita, Ostrava.
LITTLE, D. - R. PERCLOVÁ (2001), Evropské jazykové portfolio. Příručka pro učitele a školitele, MŠMT, Praha.
MOIRAND, S. (1982), Enseigner à communiquer en langue étrangère, Hachette, Paris.
MONNERIE, A. (1987), Le Français au présent, Larousse, Paris.
SLAVÍK, J. (1999), Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody pro praxi. Portál, Praha.
VIGNER, G. (1995), Présentation et organisation des activités dans les méthodes, le FdM, coll. Recherches et
applications, janvier, Paris.
VYGOTSKIJ, L.S. (2000), Psychologie myšlení a řeči, Portál, Praha.
Časopisy: Cizí jazyky, Le Français dans le monde, Lingua viva aj.