ZBUDILOVÁ Helena (2007), José María Merino - Snící vypravěč,
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, České Budějovice,
181 s. ISBN 978-80-7394-017-1

RÉSUMÉ (Helena Zbudilová):
Monografie je zaměřena na fantastickou povídkovou tvorbu J. M. Merina, jednoho z výrazně osobitých současných španělských
spisovatelů, jehož díla jsou kladně hodnocena čtenáři i literárními kritiky a dočkala se řady ocenění. Jeho próza
se vyznačuje především dominancí fenoménu vyprávění, autor se stává "okouzlujícím vypravěčem fantastického". Své povídky
buduje jako příběhy-cestu (s lineárním systémem) a příběhy-zahradu (s postupem rámcování a vkládání). Merinovo
vypravěčské novum spočívá v alternaci perspektiv a v užití 2. osoby. Autor je pokračovatelem tradiční španělské
povídky cervantesovského typu. Povídka je pro něho branou do další dimenze, přirozeným prostorem pro rozvíjení tradičních
fantastických motivů a témat. Merinovo fantastično je postulováno v duchu evropské tradice "příběhů všední
každodennosti". Subverze reality je konstantním rysem povídek a uskutečňuje se prostřednictvím nadpřirozených prvků,
literární fikce, snů, snění a paměti. Od svého debutu z roku 1982 "Cuentos del reino secreto", první sbírky
fantasticko-zázračných povídek, směřuje jeho prozaická tvorba výrazněji k fantasticko-podivnému. Třetí
sbírka povídek "Cuentos del Barrio del Refugio" (1994) představuje kontaminaci obou typů, ale od
vydání "Días imaginarios" (2002) v jeho povídkách dominuje především sen. S nástupem nového tisíciletí
se autor přiklání k fantastickému-nemožnému. Síť časoprostorová spolu s identitou protagonistů je autorem
záměrně destabilizována. V Merinově povídkové tvorbě se objevují opakovaně stejná témata, avšak zpracovávaná
odlišným způsobem. Klíčovým tématem se stává téma identity, její hledání prostřednictvím imaginace a paměti. Toto
téma autor spojuje s dvojníkem, metamorfózou a vztahem mezi tvůrcem a jeho dílem. Estetika Merinova
fantastična vychází zejména z pojetí J. Cortázara. Merino je brilantním vypravěčem příběhů. Jeho
bizarní, podivínská postava profesora Souta je možná i něčím víc než jen autorovým alter egem. Merino je
jedním z nejvýraznějších španělských autorů posledních dvaceti let, může se postavit po bok největších španělských povídkářů.
RESUMEN (Helena Zbudilová)
La monografía trata de los cuentos fantásticos de José María Merino, uno de los más originales escritores españoles
contemporáneos. Sus obras son valoradas positivamente no sólo por los lectores, sino también los críticos literarios, hecho
demostrado por los premios de la crítica especializada obtenidos por el autor. Los rasgos característicos de su
narrativa se basan sobre todo en el dominio del fenómeno de la narración; el autor se convierte así en "encantador narrador
de lo fantástico". Los cuentos son construidos por parte del autor como historias-viaje (aplicando el sistema lineal)
e historias-jardín (utilizando marcalidad e inversiones). La novedad narrativa de Merino consiste en la alteración
de las perspectivas y el uso de la segunda persona. Merino es continuador del cuento español tradicional de
tipo cervantino. El cuento significa para él una puerta a la otra dimensión, al ambiente natural en el que el autor
puede desarrollar los motivos y temas fantásticos tradicionales. Lo fantástico de Merino sale de la tradición europea
de las "historias de lo cotidiano". La subversión de la realidad crea el rasgo constante de sus cuentos; se realiza
a través de los elementos sobrenaturales, ficción literaria, sueños, ensoñación y memoria. Desde su
debut "Cuentos del reino secreto", primera colección de cuentos fantástico-maravillosos publicada en 1982,
es patente que Merino se inclina en su narrativa por lo fantástico-extraño. La tercera colección
"Cuentos del Barrio del Refugio" (1994) representa la fusión de los dos tipos; pero desde la publicación
de la obra "Días imaginarios" (2002) sentimos que en los cuentos merinianos domina el sueño. Al comienzo
del nuevo milenio el autor tiende hacia lo fantástico-imposible. La red temporal-espacial junto a la identidad de
los protagonistas están desestabilizadas intencionadamente por el autor. En la narrativa breve de Merino aparecen
frecuentemente los mismos temas pero elaborados de manera diferente. El tema fundamental es el de la identidad
y su búsqueda con la ayuda de la imaginación y la memoria. Este tema Merino lo une con el doble, la metamorfosis
y la relación entre el autor y su obra. La estética de lo fantástico meriniano sale sobre todo de la
concepción de J. Cortázar. Merino es un narrador de historias brillante. Su personaje bizarro y extravagante
del profesor Souto podría ser algo más que solamente el alter ego del autor. Merino es uno de los escritores
españoles más originales de los últimos veinte años. Por todo ello se puede considerar a Merino como
una de las cimas del cuento español.
OBSAH
Úvod | 5 |
I. FANTASTICKÁ LITERATURA VE ŠPANĚLSKU | 7 |
II. JOSÉ MARÍA MERINO | 16 |
2.1 Život a dílo J. M. Merina | 16 |
2.1.1 Život J. M. Merina | 13 |
2.1.2 Autor v kontextu španělské literatury | 16 |
2.1.3 Merino jako čtenář; inspirační zdroje | 19 |
2.1.4 Merinovo dílo | 20 |
2.2 J. M. Merino jako literární teoretik | 27 |
2.3 J. M. Merino jako teoretik fantastického žánru | 30 |
III. MERINOVA POVÍDKOVÁ TVORBA - POSTAVY | 33 |
3.1 Poetika Merinovy postavy | 33 |
3.1.1 Jméno postavy | 38 |
3.1.2 Postava jako aluze | 40 |
3.1.3 Poetika věci | 44 |
3.2 Typologie fantastických postav | 47 |
3.2.1 Postava dvojníka | 54 |
3.2.2 Metamorfóza postavy | 59 |
3.2.3 Postava mrtvého-oživlého | 63 |
3.2.4 Člověk-zvíře, monstrum | 66 |
3.2.5 Postava ďábla, démona | 69 |
3.2.6 Postava mimozemšťana | 71 |
3.2.7 Tělo-stín, postava neviditelného | 73 |
3.3 Postava profesora Souta - Merinova "alter ega" | 75 |
IV. ČAS A PROSTOR | 80 |
4.1 Čas | 80 |
4.2 Prostor a místa | 85 |
4.1.1 Topos domu, muzea | 91 |
4.1.2 Topos cesty, labyrintu | 97 |
4.1.3 Topos ráje, exotiky | 101 |
V. ZÁKLADNÍ ASPEKTY MERINOVÝCH POVÍDEK | 105 |
5.1 Vypravěčská perspektiva | 105 |
5.2 Jazyk, styl | 107 |
5.3 Kompozice | 109 |
5.3.1 Titul | 110 |
5.3.2 Motto, dedikace | 112 |
5.3.3 Začátek a konec povídky | 115 |
VI. MERINOVY FANTASTICKÉ POVÍDKY | 121 |
6.1 Konstantní rysy povídek | 121 |
6.2 Fantastické povídky v proměnách času | 124 |
6.3 Závěr: J. M. Merino jako snící vypravěč | 131 |
VII. BIBLIOGRAFIE | 137 |
A. Bibliografie děl J. M. Merina a kritická díla | 137 |
B. Práce věnované španělské literatuře | 146 |
C. Práce věnované problematice fantastické literatury | 150 |
D. Literárněteoretické práce a další konzultovaná literatura | 156 |
VIII. PŘÍLOHY | 160 |
a. Přehled Merinovy tvorby | 160 |
b. Překlady titulů Merinových povídek do češtiny | 162 |
c. Merinovy ilustrace, ukázky rukopisu a dedikací | 170 |
d. Vybrané fotografie J. M. Merina | 174 |
e. Povídka Extravíos nocturnos | 177 |