Barbora Pánová
Etické a estetické vložky ve výuce latiny
V diplomové práci jsem se soustředila na etickou a estetickou složku při výuce latiny. Zabývala jsem se zejména etickými představami obsaženými v nefilozofických spisech. Z etických typů, které měly v římské společnosti důležitost, jsem se zaměřila na typ vojevůdce, státníka a římské ženy. Pro ilustraci jsem vybrala velmi známé osobnosti z římských dějin. Všechny zmiňované typy jsou zároveň doprovázeny svým popřením. Cílem práce bylo také ukázat méně obvyklý způsob interpretace základních latinských gymnaziálních textů. Výchozími jsou ukázky z děl Livia, Sallustia, Nepota, Suetonia a dalších autorů. Na textech jsem se snažila ukázat, jak docházelo k naplnění čtyř etických kategorií sapientia, fortitudo, iustitia, temperantia. Práce obsahuje několik ukázek, jak lze hodnotit a rozebírat texty zvláště z hlediska etických norem a typů, a lze ji využít i při jiné než klasické interpretaci textů při hodinách latiny.