Lucie Řezníčková
Rudolf Vácha - Životní pouť zapomenutého portrétisty
Diplomová práce na téma Rudolf Vácha - Životní pouť zapomenutého portrétisty je zaměřena na život umělce žijícího na přelomu 19. a 20. století, který dlouhou dobu působil v zahraničí, především ve Francii, kde si získal skvělé renomé jak v kruzích místní aristokracie, rovněž tak v bohatých společenských vrstvách.
Práce sleduje také okruh Váchových současníků z řad umělců, kteří stejně jako on odcházeli do západoevropských uměleckých center, jimiž byly na konci devatenáctého století Mnichov a Paříž, aby zde změřili své umělecké kvality a zároveň poznali směr budoucího uměleckého vývoje. Avšak navzdory nově se probouzejícím názorům a hnutím zůstal Vácha věrný tradici akademické malby, která tak plně vyhovovala vkusu jeho konzervativních zákazníků. Těmi byli především, jak již bylo řečeno, francouzští šlechtici, ale také urození Češi a bohatí měšťané.
Ve snaze rehabilitovat umění 19. století se v posledních letech objevily nové umělecko-historické práce, v nichž se opět setkáváme se jménem Rudolfa Váchy, přestože je to setkání pouze letmé. Cílem této práce je bližší poznání jeho obdivuhodné osobnosti a barvitého života.
Rudolf Váícha - Pilgrimage of forgotten portrait painter
Diploma paper on the topic Rudolf Vácha - Pilgrimage of forgotten portrait painter is focused on life of the artist who lived at the turn of the 20th century and who worked abroad for a long time, particularly in France, where he won brilliant reputation both in the circles of local aristocracy and rich social classes.
The paper addresses also the circle of Vácha's contemporaries from the field of art that - like him - left for West European art centres that were Munich and Paris at the end of the 19th century, to measure their artistic qualities and also learn the trend of the future art development. However, despite newly appearing views and movements Vácha remained faithful to the tradition of academic painting which fully corresponded to the taste of his conservative customers. As already said above, these were particularly French noblemen but also high-born Bohemians and rich burghers.
In the effort to rehabilitate the art of the 19th century, new historical works of art appeared lately, in which we encounter the name of Rudolf Vácha again, although this experience is only brief. The objective of this paper is closer cognition of his remarkable personality and colourful life.