Michaela Staškovičová
Sirotci přírody. Chovanci diecézního ústavu hluchoněmých v Českých Budějovicích v letech 1871 - 1914
Cílem diplomové práce je přispět k výzkumu badatelsky opomíjené problematiky postavení hluchoněmých v minulosti. Středem historické analýzy jsou chovanci diecézního ústavu hluchoněmých v Českých Budějovicích, jimž ústav poskytoval vzdělání v letech 1871 - 1914. Práce se skládá z pěti kapitol, úvodu a závěru. V první kapitole je uveden stručný přehled dějin českobudějovické diecéze a Kongregace Chudých školských sester de Notre Dame. Druhá kapitola se zabývá podílem hluchoněmých v populaci, mapuje soudobé i dnešní lékařské názory na hluchoněmost a uvádí některé příklady reflexe hluchoněmosti výtvarným uměním a literaturou. Třetí kapitola nastiňuje vývoj vzdělávání hluchoněmých. Čtvrtá kapitola líčí klíčové momenty ústavní historie, uvádí ředitele a učitelky ústavu a seznamuje s pravidly ústavního života. Těžiště práce spočívá v páté kapitole, která charakterizuje chovance ústavu. Práce sleduje počty přijatých chovanců a celkový počet chovanců v jednotlivých školních letech. Chovanci jsou charakterizováni z hlediska věku, pohlaví, národnosti a náboženské příslušnosti. U chovanců je určen jejich teritoriální původ a provedena socioprofesní stratifikace jejich rodičů. Závěrečná podkapitola se zabývá příčinami hluchoty chovanců.
Orphans of Nature. Charges of the Deaf-and-Dumb Diocese Institution in České Budějovice in 1871 - 1914
The purpose of my thesis is to contribute to the previously unrecognized research of deaf-and-dumbs' social position issues in the past. The historical analysis focuses on the charges of the Deaf-and-Dumb Diocese Institution in České Budějovice, whom the institution provided with education in the years 1871 - 1914. My thesis consists of five chapters, an introduction and a conclusion. In the first chapter, an overview of history of the České Budějovice diocese and Poor Scholastic Sisters Congregation is introduced. The second chapter is concerned with the deaf-and-dumb rate in society, maps past and present medical views of deaf-mutism and presents several examples of deaf-mutism reflexion in art and literature. The third chapter outlines the deaf-and-dumb education development. The third chapter characterizes the key moments of the institution's history, presents institution's directors and teachers and introduces the rules of living in the institution. Focus of my thesis is in the fifth chapter, which characterizes charges of the institution. The thesis traces number of charges admitted and total charges number in idividual years. The charges are characterized from the age, sex, nationality and religion point of view. Their teritorial origin is determined and socioprofessional stratification of their parents is performed. The final subchapter is concerned with deaf-mutism causes.